Psychomotorische therapie (PMT of PMKT) voor Kinderen in de regio Eindhoven. PMT/PMKT therapie voor je kind is geschikt bij problemen rondom emotieregulatie, angsten en gedragsproblemen.
Psychomotorische therapie (PMT of PMKT) voor Kinderen is een therapievorm waarbij kinderen met problemen rondom emotie, gevoelens en gedrag geholpen kunnen worden. De hulp bestaat uit een behandeling waarbij de therapeut met behulp van psychologische en pedagogische kennis op een veilige en vertrouwde manier werkt aan verbetering van de klachten.
Met PMKT/PMT kindertherapie zal je kind weer gaan groeien.
Van problemen die ontstaan zijn vanuit culturele problematiek tot problemen bij kinderen die niet meer thuis wonen, maar ook voor het kind dat ogenschijnlijk alles mee heeft en toch in de problemen komt, is de therapie geschikt.
Wij werken vanuit onze praktijk in Geldrop (Regio Eindhoven) en PMT/ PMKT voor kinderen is onze specialiteit.
De Therapie in de praktijk:
Psychomotorische kindertherapie (PMT/PMKT) is een combinatie van bewegingstherapie en cognitieve therapie, die geschikt is voor kinderen die vastlopen in hun ontwikkeling.
Een voorbeeld:
Kinderen die kampen met angst en/of gevoelens van onzekerheid zijn soms geneigd om “over zich heen te laten lopen door anderen”. De therapeut maakt dit met behulp van beweging en spelvorm inzichtelijk zodat het kind kan leren om de eigen grens te ervaren, te bewaken en eventueel bij te stellen.
Een voorbeeld van een bijpassende oefening is het kind op een mat te laten staan en deze de mat te laten “verdedigen als je grootste bezit”. Kinderen die moeite hebben met het op een handige manier grenzen stellen (dat kan ook betekenen dat een kind met ongepast geweld de verdediging aangaat) worden bij dit soort oefeningen direct op de proef gesteld, want:
– Hoe zeg je nou eigenlijk dat je iets niet wil?
– Hoe gedraag je je als je iets niet wil?
– Is het me uiteindelijk gelukt om aan te geven wat mijn wensen zijn?
De therapeut kan hier na en tijdens de oefening met het kind aan werken op de manier die op dat moment het beste bij het kind past. Er is in de eerste plaats altijd zoveel mogelijk sprake van een veilige leeromgeving. Deze veiligheid heeft de hoogste prioriteit.
Kinderen uiten hun problemen vaak in hun gedrag en/of beweging. Opvallend gedrag of opvallende bewegingen kunnen daarom een teken zijn dat het kind gebaat is bij hulp. Ditzelfde gedrag en het lezen, analyseren en bewerken ervan vormt de basis van de psychomotorische therapie.
Herken je je kind in het onderstaande?
Sociaal-emotionele problemen:
- Agressief of teruggetrokken gedrag
- Moeilijk contact maken en/of onderhouden
- (faal) angst
- Gespannenheid
- Negatief zelfbeeld
- Affect-regulatieproblemen (moeite met het beheersen van emoties)
Cognitieve problemen:
- Aandachts-/motivatieproblemen
- Planningsproblemen
- Impulsiviteit
- informatieverwerkingsproblemen
Beweging:
- Problemen met motorische basisvaardigheden
- Onhandig, houterig bewegen
- Overbeweeglijkheid
- Passiviteit
- Gespannen manier van bewegen
Sommige gedragskenmerken kunnen uitingen zijn van dieper gelegen problemen zoals:
- Een stoornis (ADHD, ASS en aanverwante diagnoses, hechtingsproblematiek, e.d.)
- Een belemmering als gevolg van een trauma, zoals verlies, ziekte, echtscheiding of seksueel misbruik.
Deze dieper gelegen problemen zijn geschikt voor behandeling door middel van onze therapie.
Soms geven de analyses en behandelresultaten aanleiding tot een verzoek voor samenwerking met een kinderpsycholoog, orthopedagoog, (jeugd)arts of andere beroepsgroep. We zullen in overleg met belangrijke betrokkenen (door)verwijzen waar nodig.